تفاهم‌نامه همکاری میان آموزش و پرورش و شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با هدف اجرای طرح آموزشی «سونرژی» در مدارس استان امضا شد؛ طرحی نوآورانه که می‌کوشد با بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی و مشارکت دانش‌آموزان، فرهنگ مصرف بهینه آب را در نسل جدید نهادینه کند و آنان را به «سفیران صرفه‌جویی» در شرایط کم‌آبی […]

تفاهم‌نامه همکاری میان آموزش و پرورش و شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با هدف اجرای طرح آموزشی «سونرژی» در مدارس استان امضا شد؛ طرحی نوآورانه که می‌کوشد با بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی و مشارکت دانش‌آموزان، فرهنگ مصرف بهینه آب را در نسل جدید نهادینه کند و آنان را به «سفیران صرفه‌جویی» در شرایط کم‌آبی استان بدل سازد.

به گزارش ایرنا، بر اساس این تفاهم‌نامه، اجرای مرحله‌ای طرح «سونرژی» در مدارس ابتدایی استان هرمزگان آغاز می‌شود و معلمان نیز از طریق محتوای آموزشی طراحی‌شده، نقش تسهیل‌گر و راهبر را در فرآیند آموزش ایفا خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان روز یکشنبه در تشریح جزئیات این طرح گفت: «سونرژی» یک سامانه و اپلیکیشن آموزشی ویژه معلمان و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است که با الگوبرداری از تجربه‌های موفق جهانی و متناسب با شرایط اقلیمی و بومی هرمزگان طراحی شده است.

عبدالحمید حمزه‌پور اظهار کرد: این طرح با محوریت مفهوم «همیار آب» شکل گرفته و تلاش دارد از طریق داستان‌سرایی هدفمند، بازی‌های تعاملی، مأموریت‌های آموزشی و بخش‌های پرسش و پاسخ، مفاهیم چرخه آب، اهمیت منابع آبی و شیوه‌های صحیح مصرف را به زبانی ساده و جذاب به دانش‌آموزان منتقل کند.

وی با اشاره به شرایط خاص منابع آبی در استان افزود: آموزش نسل جدید، اثربخش‌ترین و پایدارترین مسیر برای مدیریت مصرف آب است و اگر دانش‌آموزان به درک صحیحی از ارزش آب برسند، این فرهنگ به خانواده‌ها و جامعه نیز تسری خواهد یافت.

مدیرعامل آبفا هرمزگان همچنین از پیش‌بینی سازوکارهای انگیزشی در این سامانه خبر داد و گفت: ایجاد نظام امتیازدهی و رتبه‌بندی کاربران، همراه با مشوق‌ها و جوایز ویژه، از جمله راهکارهایی است که برای افزایش مشارکت و جذابیت طرح در نظر گرفته شده تا دانش‌آموزان با انگیزه و رقابت سالم، مفاهیم آموزشی را دنبال کنند.

مدیرعامل آبفای هرمزگان همچنین با تبیین شرایط سخت اقلیمی کشور و استان، آموزش را کلید عبور از بحران دانست و گفت: میانگین بارش کشور از حدود ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۱۰ میلی‌متر کاهش یافته اما این وضعیت در هرمزگان نگران‌کننده‌تر است؛ به‌طوری که رقم بارش استان از ۱۸۰ میلی‌متر به کمتر از ۷۰ میلی‌متر رسیده که نشان‌دهنده تاثیر مستقیم تغییرات اقلیمی بر منابع آب منطقه است

حمزه‌پور با بیان اینکه بسیاری از دشت‌های استان به دلیل خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه با کاهش منابع شیرین مواجه شده‌اند، اظهار کرد: تکیه بر آب‌شیرین‌کن‌ها و خطوط انتقال طولانی، هزینه‌های سنگینی را به بدنه صنعت آب تحمیل کرده است؛ از این رو، سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ‌سازی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برای جلوگیری از هزینه‌های گزاف آینده در زیرساخت‌های تأمین آب است.

آموزش وپرورش هرمزگان سنگر فرهنگ‌سازی آب برای ۲۶۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز با استقبال از این تفاهم‌نامه، آموزش و پرورش را بستری استراتژیک برای تغییر رفتارهای مصرفی جامعه دانست و با اشاره به موفقیت طرح‌هایی نظیر «همیار پلیس» و «سفیران سلامت» تصریح کرد: آموزش و پرورش تمامی ظرفیت‌های خود، از جمله شبکه شاد، تولید محتوای تخصصی و همایش‌های دانش‌آموزی را برای تحقق اهداف طرح سونرژی به کار خواهد گرفت.

منوچهر ضیایی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف باید از سنین پایه آغاز شود، خاطرنشان کرد: هرمزگان بیش از ۲۶۰ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی دارد که هر کدام می‌توانند به عنوان سفیر فرهنگ بهینه، پیام‌های مدیریت مصرف را به خانواده‌های خود منتقل کنند. بنابراین تمرکز اصلی ما در اجرای طرح سونرژی، مقاطع ابتدایی و پیش‌دبستانی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با هم‌افزایی میان آموزش و پرورش و شرکت آب و فاضلاب، گام‌های موثری برای عبور از تنش آبی و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در سال تحصیلی پیش‌رو برداشته شود.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان دارای سه‌هزار و ۷۰۰ مدرسه در قالب ۱۹ هزار کلاس درس است که بیش از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز و ۳۰ هزار معلم فرآیند یاددهی و یادگیری آن‌ها را برعهده دارند.