در حالیکه جزیره کیش بهعنوان ویترین گردشگری ایران، شاهد رشد کمسابقه ورود مسافران داخلی و بینالمللی است، ضعف در حرفهایگری رفتارهای میزبانی، تصویر واقعی مهماننوازی ایرانی را کمرنگ کرده است. از استقبال فرودگاهی تا تعامل در هتلها، نشانههایی از ناهماهنگی فرهنگی و آموزشی، نشان میدهد که صنعت میزبانی جزیره بیش از هر زمان به بازتعریف […]
در حالیکه جزیره کیش بهعنوان ویترین گردشگری ایران، شاهد رشد کمسابقه ورود مسافران داخلی و بینالمللی است، ضعف در حرفهایگری رفتارهای میزبانی، تصویر واقعی مهماننوازی ایرانی را کمرنگ کرده است. از استقبال فرودگاهی تا تعامل در هتلها، نشانههایی از ناهماهنگی فرهنگی و آموزشی، نشان میدهد که صنعت میزبانی جزیره بیش از هر زمان به بازتعریف اخلاق حرفهای و آموزش رفتار سازمانی نیاز دارد.
به گزارش رویکرد کیش، حسین چاوشیان، مدیرکل هتل مارینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار رویکرد کیش، گفت: در حالیکه صنعت گردشگری در جزیره با رشد چشمگیر مواجه شده است، برخی چالشهای رفتاری میان میزبانان و مهمانان سبب شده تا مفهوم «حق با مهمان است» از معنا و توازن واقعی خود فاصله بگیرد.
به گفته چاوشیان، هتلداران بر این باورند که میزبانی حرفهای نیازمند احترام متقابل است؛ نه تنها از سوی میزبان، بلکه پرداختن به حقوق میزبان از سوی مهمان نیز باید جزئی از آموزشهای فرهنگی گردشگری ملی شود.
همچنین در این گزارش؛ بررسی میشود که چگونه رفتارهای غیرحرفهای برخی مهماننماها موجب آسیب رساندن به چهره زیبای جزیره و خدمات اقامتی آن شده است و در ادامه این مصاحبه حسین چاوشیان بیان می کند که هتل مارینا کیش با شعار احترام دوطرفه میان میهمان و میزبان تلاش دارد تا این نگاه دوسویه را بهعنوان یک اصل انسانی و اقتصادی در گردشگری معرفی کند.
از سواحل تا حمل و نقل و از رفتار مسافران تا پرسنل هتل، حفظ کرامت و جایگاه هتل تنها با فرهنگسازی رسانهها و آموزش مستمر نیروهای خدوم و پر تلاش حمل و نقل عمومی امکان پذیراست. رانندگان تاکسی که نخستین چهرههای برخورد در فرودگاه هستند، نقش سفیران برند جزیره را در اذهان عموم گردشگران تصویر سازی می کنند؛ آنان میتوانند به جای رفتار لحظهای، حامل تصویری از مدنیت و مهماننوازی ایرانی باشند.
وی در تکمیل سخنان خود، تصریح کرد: هتلهایی که خارج از چرخه چارتر کنندهها عمل میکنند، با چالشهای جدی مواجه هستند؛ عدم معرفی منصفانه مهمانان در سطح جزیره، موجب محرومیت بسیاری از اقامتگاههای متوسط و کوچک از سهم عادلانه بازار گردشگری میشود، موضوعی که نیازمند بازنگری در سیاستهای توزیع تور و پرواز است.
افزایش سطح آموزش نیروهای گردشگری، تعریف چارچوبهای اخلاقی و تدوین منشور رفتار حرفهای در پذیرایی، سه محور اصلی برای احیای کیفیت میزبانی در جزیره کیش محسوب میشود. میتوان گفت: امروز رسانهها بخشی از مأموریت خود را در فرهنگسازی درست «رفتار گردشگری» شناسایی کردند؛ جایی که نه فقط مهمان، بلکه میزبان نیز باید دیده و مهم شمرده شود.

























Friday, 5 December , 2025