با هدف بازگرداندن نظم، آرامش و ایمنی به سطح شهر و پاسخ به مطالبه عمومی ساکنان و گردشگران، طرح جمع‌آوری موتورهای برقی از سطح جزیره کیش با دستور صریح و قاطع دکتر محمد کبیری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و با هماهنگی دادستان دادسرای عمومی و انقلاب و با همکاری پلیس راهور و فرماندهی انتظامی […]

با هدف بازگرداندن نظم، آرامش و ایمنی به سطح شهر و پاسخ به مطالبه عمومی ساکنان و گردشگران، طرح جمع‌آوری موتورهای برقی از سطح جزیره کیش با دستور صریح و قاطع دکتر محمد کبیری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و با هماهنگی دادستان دادسرای عمومی و انقلاب و با همکاری پلیس راهور و فرماندهی انتظامی آغاز و با جدیت دنبال شد. این اقدام در راستای بازآفرینی هویت آرام و منظم کیش به‌عنوان شهری پاک، دوستدار محیط زیست و مبتنی بر حمل‌ونقل پایدار، مورد استقبال عموم کیشوندان قرار گرفت.

به گفته‌ علی عدلی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت عمران آب و خدمات کیش، استفاده گسترده و بدون ضابطه از موتورهای شارژی طی سال‌های گذشته، یکی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی عمومی در جزیره بوده است. حجم بالای تردد این وسایل در معابر شهری، ایجاد ناامنی در سطح پیاده‌راه‌ها و مسیرهای عمومی، اجاره غیرمجاز در نوار گردشگری ساحلی و افزایش حوادث شهری، موجب شده بود که چهره آرام و گردشگرپذیر کیش دچار اختلال شود.

طرح جمع‌آوری موتورهای برقی، با دستور قاطع مدیریت ارشد سازمان و در پی گزارش‌های متعدد مردمی و آسیب‌شناسی‌های کارشناسی، و در هماهنگی با دادستان دادسرای عمومی و انقلاب و همکاری پلیس راهور و فرماندهی انتظامی به صورت کامل اجرایی شد. در این فرآیند، فعالیت ایستگاه‌های اجاره غیرقانونی موتور متوقف و دستور تخلیه اجرا شد.

عدلی در این‌باره می‌گوید: «دکتر کبیری تأکید داشتند که جزیره کیش باید به جایگاه اصیل خود بازگردد؛ شهری آرام، فرهنگی و مبتنی بر زیست سالم.

به گفته او در کنار اجرای این طرح، موضوع فرهنگ‌سازی در سطح جزیره مورد توجه جدی قرار گرفت. سعی کردیم با بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای و ظرفیت‌های اجتماعی، شهروندان را نسبت به اثرات مثبت این تصمیم آگاه سازیم. این فرهنگ‌سازی با هدف تبیین ضرورت حذف موتورهای پرخطر، و در عین حال، دعوت به بازگشت به هویت قدیمی کیش به‌عنوان «جزیره دوچرخه‌سوارها» دنبال شد.

برگزاری برنامه‌های نمادین مانند روز جهانی دوچرخه‌سواری و حمایت از مسیرهای دوچرخه، از جمله اقداماتی بوده که در کنار جمع‌آوری موتورهای شارژی، شکل گرفت تا پیام این طرح نه صرفاً برخورد با یک وسیله نقلیه، بلکه احیای یک سبک زندگی شهریِ آرام و قانون‌مند باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات کیش در ادامه افزود: هدف ما فقط حذف یک ابزار نبود. هدف، بازسازی ذهنیت و سبک زندگی در کیش است. جزیره‌ای که در ذهن مردم ایران، با دوچرخه، آرامش و زیبایی شناخته می‌شد، باید به همان مسیر بازگردد.

او اضافه کرد: اکنون با اجرای موفق این طرح، فضای معابر شهری کیش به طرز محسوسی ایمن‌تر و منظم‌تر شده و رضایت عمومی از کاهش حجم ترافیک موتورهای بی‌ضابطه، به‌ویژه در مناطق گردشگری و مراکز خرید، به شکل گسترده‌ای افزایش یافته است. این طرح در ادامه با تقویت مسیرهای دوچرخه‌سواری و ارتقاء کیفیت حمل‌ونقل عمومی، دنبال خواهد شد.

جزیره کیش با این رویکرد، نه تنها الگویی نوین برای مدیریت شهری در مناطق گردشگری کشور ارائه داده، بلکه نشان داده است که با اراده مدیریتی، همراهی مردم و برنامه‌ریزی فرهنگی، می‌توان از تصمیمی قاطع، مسیری تازه و امیدبخش برای آینده شهری ساخت./منبع: روزنامه خبر جنوب