مریم نیاکان/مدیر سابق روابط عمومی و مشاور کنونی شرکت عمران با نام و یاد خداوند مهربان فرا رسیدن بیست و هفتم اردیبهشت روز ملی روابطعمومی و ارتباطات را به همه فعالان این عرصه به ویژه همکاران روابط عمومی کلیه ادارات و نهادهای جزیره کیش سازمان منطقه آزاد و شرکت عمران آب خدمات تبریک میگویم. کار […]
مریم نیاکان/مدیر سابق روابط عمومی و مشاور کنونی شرکت عمران
با نام و یاد خداوند مهربان فرا رسیدن بیست و هفتم اردیبهشت روز ملی روابطعمومی و ارتباطات را به همه فعالان این عرصه به ویژه همکاران روابط عمومی کلیه ادارات و نهادهای جزیره کیش سازمان منطقه آزاد و شرکت عمران آب خدمات تبریک میگویم. کار در روابط عمومی یک شغل تماموقت و شبانهروزی و البته پر استرس است چنانچه طبق آمارهای جهانی هم روابطعمومی در فهرست ۱۰ شغل پر استرس جهان قرار گرفته است. اینکه شما باید همواره هم پاسخگوی مخاطبان باشی و هم برای پاسخگویی به مخاطبان و ذینفعان سازمان خودت آماده باشی و توامان برای برنامههای مختلف و متعدد درونسازمانی هم برنامهریزی کنی و آمادگی داشته باشید تا در هر لحظه ای که نیاز شد جهت اجرای آن مراسم یا اطلاعرسانیاش یا پوشش خبریاش یک عملکرد سریع و صحیح داشته باشید، کار آسانی نیست و کار جایی سختتر میشود که بیشتر روابطعمومیها آن امکانات و نیروی انسانی منطبق با نیازهایشان را در اختیار ندارند؛ حالا بحثهای بودجهای هم که جای خود را دارد و دست و پای شما را برای برنامهریزی و اجرا در سطوح مورد انتظار مدیران میبندد.

همهی اينها، جمیع این عوامل سبب میشود که کار در روابطعمومیها دشوارتر باشد و اگر که شما هم یک فرد ایدهآلگرا باشید و بخواهید که کارها در یک استاندارد بالا اجرا شود، و سطح رضایت مخاطبان هم کاهش پیدا نکند بلکه رو به افزایش باشد، این امر فضای فعالیت را خیلی سختتر میکند. این تماموقت بودن زمان کار در روابطعمومیها یکی از عواملی است که واقعا باعث فرسایش منابع انسانی و توان آنها میشود.
در عصر ارتباطات که اکثر مردم رسانه هستند و فضای مجازی یک بستر تعاملی خیلی دشوار را فراهم میکند روابطعمومیها باید حضور تماموقت داشته باشند برای هم پاسخگویی به نیاز مخاطبان هم اینکه در حیطه افکار عمومی حضورشان سبب شود که قضاوت نابجایی در خصوص عملکرد شرکت و سازمانشان انجام نشود و اینها کار را خیلی سختتر میکند. حالا این موارد که از ماهیت کار روابطعمومی است که مکرر هم گفته میشود دشوار هستند؛ اما در قالب ارزیابی فعالیت روابطعمومیها من اعتقاد دارم که روابطعمومیها حلقه ارتباطی بین مدیران هر سازمان با مخاطبانشان در سطح جامعه و همینطور کارکنان آن مجموعه، آن سازمان، یا آن شرکت هستند با توجه به اینکه تجربه من از روابطعمومی به شروع کارم در سازمان منطقه آزاد کیش بخش روابطعمومی، بخش مدیریت روابطعمومی و بعد هم شرکت عمران آب خدمات به عنوان شهرداری جزیره کیش باز میگردد، میتوانم این را بگویم که ارتباط مردم با این حوزهها خیلی گسترده است و روابطعمومی هم در این بین یک نقش بسیار موثری را دارد چون هم در حوزه اطلاعرسانی برنامهها و رویدادها، ارتباط مستقیمی با مردم جامعه پیدا میکند و هم در بخش مستندسازی و انتشار فعالیتهای شرکت و سازمان باز هم بازخوردهای مستقیمی را از مخاطبان دریافت میکند و وظیفه دارد که نظرات آنها را به بالاترین سطح مدیریتی شرکت منتقل کند تا در سیاستگذاری ها و فعالیتهای آتی مدنظر قرار بگیرد.
حالا برای موفقیت در این مسیر بیش از هر چیزی به سواد روابطعمومی فعالان این عرصه متکی خواهیم بود، چرا که در دنیای امروزی دیگر ارتباط با مخاطبان یک ارتباط یکسویه نیست که یک سری تولید محتوا داشته باشیم و مخاطبان هم آنها را بپذیرند بلکه این ارتباط یک ارتباط تعاملی است. ما میبینیم که مخاطبان خودشان هم یک رسانه هستند که در بطن جامعه مشاهدهگری دارند، قابلیت تولید خبر دارند، واکنش نشان دادن به اخبار را دارند و حتی در بسترهای مجازی میتوانند تاثیر مستقیمی روی افکار عمومی داشته باشند و گاه افکار عمومی را کامل مدیریت کنند. در یک چنین فضایی روابطعمومیها کار بسیار بسیار دشواری را بر عهده دارند و باید با یک درک و سواد متکی به مهارتهای رسانهای، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بتوانند به رسالت ذاتی خودشان عمل کنند.
یک نکته بسیار مهمی هم اینجا وجود دارد که چنانچه در شهری که هستیم در جامعهای که هستیم فضای رسانهای مطلوب و اخلاقمداری بر جامعه حکمفرما باشد، روابطعمومیها میتوانند به یک تفاهمی با رسانهها برسند. یعنی که از ظرفیتهای ارزشمند رسانهها و رسانههای موجود برای انعکاس فعالیتهای سازمان خودشان بهره بگیرند و در کنارش زمینه را هم برای نقد منصفانه و سازنده فراهم کنند که در مجموع همه اینها به نخست دیده و شنیده شدن نظرات مخاطبان و پس از آن لحاظ شدنش در سیاستگذاریهای سازمان منجر خواهد شد که در نهایت به ارتقای جایگاه آن سازمان یا شرکت در اذهان عمومی و افزایش رضایتمندی مخاطبان خواهد انجامید. که دستاورد بسیار ارزشمندی برای روابطعمومیهاست و خستگی را از تن آنها بیرون خواهد کرد.

























Friday, 5 December , 2025