۲۳۰ خانواده کیشوند با امضای طوماری خواهان آزادسازی تردد خودروی پلاک ملی در جزیره شدند:سردرگمی کیشوندان میان ممنوعیت «واردات» و «تردد خودروی پلاک ملی» مردم کیش_کیشوندان چندسالی است که در کنار سختی های زندگی زیر فشار تورم و تحریم ها، با معضلی جدی در حمل و نقل هم مواجه شده اند. تصمیمی که چند سال […]

۲۳۰ خانواده کیشوند با امضای طوماری خواهان آزادسازی تردد خودروی پلاک ملی در جزیره شدند:
سردرگمی کیشوندان میان ممنوعیت «واردات» و «تردد خودروی پلاک ملی»


مردم کیش_کیشوندان چندسالی است که در کنار سختی های زندگی زیر فشار تورم و تحریم ها، با معضلی جدی در حمل و نقل هم مواجه شده اند. تصمیمی که چند سال پیش بخاطر کمبود درآمدهای ارزی گرفته شد و واردات خودروهای خارجی را به کل کشور ممنوع کرد در کنار ممنوعیت عبور و مرور خودروهای پلاک ملی در جزیره، باعث شده کیشوندان در تامین خودروی شخصی با کمبود فراوان روبرو شده و از طرف دیگر زیرساخت حمل و نقل عمومی جزیره هم فرسوده و قیمت کرایه ها نیز افزایش داشته باشد.
به گزارش روزنامه محلی بشارت کیش، تبعات ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بویژه برای جزیره کیش که محیط کاملا بسته و جدا از سرزمین اصلی داشته و سالها استفاده از خودرو خارجی به عنوان برندی برای جزیره است، بسیار سنگین بوده و لطمه زیادی را به کیشوندان بویژه قشر متوسط به پایین وارد کرده است. تنها واکنش و اقدام مسئولان وقت سازمان منطقه آزاد هم، تمدید ماندگاری و مهلت استفاده از خودروهای خارجی آنهم به صورت موقت در دوره های شش ماهه بود که این روند همچنان ادامه دارد و هر ۶ ماه تمدید می شود. نداشتن ارتباط زمینی با سرزمین اصلی و بسته بودن جزیره در کنار آب وهوای به شدت شرجی و رطوبت بالا و در نتیجه استهلاک بسیار زیاد؛ باعث شد معدود خودروهای موجود در طی این مدت از لحاظ کیفیت به شدت افت کرده اما از لحاظ قیمت به دلیل افزایش متقاضی رفته رفته رشد سرسام آوری داشته باشد. تا جایی که‌ قیمت خودروهای دست دوم موجود از سرزمین اصلی نیز بالاتر رود. در حالیکه روزگاری ارزان بودن خودروهای خارجی در کنار لوکس و نو بودن آنها از جذابیت های کیش به شمار می آمد. همه این مشکلات، فشار زیادی را به مردم وارد آورده و ساکنین را دچار معضل و مشکلات عدیده ای در زمینه تردد کرده است.
به نظر می رسد برخی مدیران نیز به دلیل برخورداری از خودروهای دولتی از رنج مردم در این زمینه بی خبرند و متمولین نیز هرگز به این مشکل گرفتار نشده اند تا صدای آن به گوش مدیران جزیره و خارج از جزیره برسد. از طرفی برخی افراد به دلیل داشتن روابط یا خویشاوند و آشنایی در سازمان، امکان گرفتن مجوز تردد بیش از مصوبه را دارند که به دور از شعار عدالت محوری در دولت انقلابی است.
حال تعدادی از کیشوندان با تنظیم و امضای نامه ای خطاب به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و سایر مسئولان کیش، ضمن طرح مشکلات راهکارهایی برای درمان موقتی معضل کمبود خودرو در جزیره کیش ارائه کرده اند.
تردد خودرو با پلاک ملی در کیش آزاد شود
سید هانی طباطبایی، نماینده جمعی از کیشوندان متقاضی حل معضل خودرو در جزیره، در گفتگو با بشارت کیش بیان کرد: در آستانه فصل گرما در کیش هستیم و شرایط آب و هوایی جزیره دیگر امکان استفاده از موتورسیکلت را برای اغلب کیشوندان و خانواده هایشان نمی گذارد بنابراین با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کیش و همچنین موانع موجود بر سر راه تردد خودروهای پلاک ملی در جزیره، نامه ای پنج صفحه ای که ۲۳۰ خانوار از ۷۰۰ خانوار ساکن کیش با ذکر شماره تلفن آن را امضا کرده اند، خطاب به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تنظیم و ارسال شده و رونوشت هایی از آن هم به دفتر امام جمعه کیش، مدیریت امور فرهنگی-اجتماعی کیش، ریاست بندرگاه و فرودگاه کیش، دادستان و فرمانده نیروی انتظامی جزیره ارسال شده است تا این معضل مهم کیشوندان و رنج مضاعفی که می برند با مساعدت همه مسئولان برطرف گردد.
طباطبایی در ادامه افزود: چندین سال است که ممنوعیت خودرو در کیش وجود دارد، این ممنوعیت فشار زیادی را روی کیشوندان ایجاد کرده است زیرا از یک سو واردات خودرو ممنوع و از سوی دیگر تردد خودروی ملی در این جزیره ممنوع است.
وی مشکل اصلی را ملی بودن مصوبه ممنوعیت واردات خودرو دانست و افزود: ملی بودن قانون بدین معناست که هیچ سازمان و نهادی نمی تواند برای حل این مشکل به تنهایی ورود کند. پیگیری های زیادی در این خصوص صورت گرفته است اما شواهد نشان می دهد، دستور از جای دیگری است.
طباطبایی خاطر نشان کرد: برای حل موقتی این موضوع تاریخی تا زمان حل شدن ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، به کیشوندان مجوز داده شود تا بتوانند از خودروهای پلاک ملی خود بدون اخذ جریمه استفاده کنند و به محض واردات خودروهای خارجی، همه کیشوندان متعهد خواهند شد که خودروهای پلاک ملی را از جزیره خارج و آنها را فک پلاک کنند.
وی برحل این موضوع بدون هیچ تجمع و هجمه ای تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه همگی موافق واردات خودروی خارجی هستیم اما مسئله حمایت از خودروهای داخل نیز مطرح شد که به مذاق برخی در جزیره کیش خوش نیامد، به همین سبب این مورد را مسکوت باقی گذاشتیم.
وی از دیگر پیشنهادات برای حل این مشکل به صورت موقت را پرداخت عوارض دانست و اظهار کرد: کیشوندان می توانند برای حل موقتی این مشکل، هم عوارض سالانه ملی خودرو و هم عوارضی را به سازمان منطقه آزاد پرداخت کنند.