سیدرضا هاشمی‌زاده/روزنامه‌نگار در سایه غفلت خانواده‌ها و بی‌تفاوتی مسئولان، موج استفاده از موتورهای کوچک و کم‌حجم معروف به موتور پاکشتی (Pocket Bike)، اکنون به یک بحران جدی و “قتلگاه خاموش” در معابر روستایی، شهری و به‌ویژه جزیره قشم و دیگر نقاط هرمزگان تبدیل شده است. این وسایل نقلیه که اغلب توسط خانواده‌ها به عنوان “اسباب‌بازی” […]

سیدرضا هاشمی‌زاده/روزنامه‌نگار
در سایه غفلت خانواده‌ها و بی‌تفاوتی مسئولان، موج استفاده از موتورهای کوچک و کم‌حجم معروف به موتور پاکشتی (Pocket Bike)، اکنون به یک بحران جدی و “قتلگاه خاموش” در معابر روستایی، شهری و به‌ویژه جزیره قشم و دیگر نقاط هرمزگان تبدیل شده است. این وسایل نقلیه که اغلب توسط خانواده‌ها به عنوان “اسباب‌بازی” یا “وسیله تفریحی” برای کودکان و نوجوانان کم‌سن (۹ تا ۱۳ ساله) تهیه می‌شود، در واقع ابزارهای ترافیکی ناایمن هستند که با جان کودکان بازی می‌کنند. واقعه تلخ اخیر در قشم که منجر به قربانی شدن یک خواهر و برادر شد، زنگ خطری است که نشان می‌دهد این موتورهای کوچک، بمب‌های ساعتی زیر پای کودکان هستند.
تراژدی پاکشتی و حوادث جبران‌ناپذیر
خانواده‌ها اغلب این موتورها را صرفاً یک وسیله بازی می‌دانند، در حالی که این “موتورهای پاکشتی” دقیقاً مانند هر وسیله نقلیه دیگری، نیازمند مهارت، سن قانونی و گواهینامه هستند. سپردن یک وسیله نقلیه به دست کودکان و نوجوانان در سنین دبستان و نوجوانی، با توجه به “سبک‌سری” و “حس غرور کاذب” این سنین، ریسک حادثه را به شدت بالا می‌برد. تردد گسترده این موتورها در جاده‌ها، معابر روستایی و حتی مناطق ساحلی هرمزگان، نه تنها جان خود کودک را به خطر می‌اندازد، بلکه تبدیل به یک تهدید جدی برای عابران پیاده و سرنشینان سایر وسایل نقلیه می‌شود. تنها محدود به صدمات مالی نیست؛ حوادث ناشی از پاکشتی‌ها می‌تواند منجر به ضایعات جسمی، جانی و معلولیت‌های جبران‌ناپذیر شود که حسرت و عذاب وجدان آن تا ابد بر دوش خانواده‌ها می‌افتد. متأسفانه، این خطر تفکیک جنسیتی نمی‌شناسد و دختران کم‌سن نیز به همان میزان در معرض این ناایمنی قرار دارند. Pocket Bike یا “موتور پاکشتی”، یک نوع موتورسیکلت تفریحی و بسیار کوچک است که به دلیل ویژگی‌های فنی، برای استفاده در معابر عمومی مناسب نیست. ابعاد پاکشتی‌ها بسیار کوچک و حدود یک‌چهارم موتورهای معمولی است، اما سرعت آن‌ها به ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این ترکیب باعث کاهش دید راننده و دیده‌شدن توسط دیگران شده و در ترافیک شهری یا جاده‌ای کاملاً خطرناک و مرگبار است.

پاکشتی‌ها با حجم موتور پایین (۴۹ تا ۸۰ سی‌سی) برای استفاده تفریحی و ورزشی در محیط‌های کنترل‌شده طراحی شده‌اند. راندن آن‌ها در معابر عمومی بدون گواهینامه و سن قانونی، غیرقانونی و عامل تصادفات شدید است. با وجود شایع شدن این پدیده در هرمزگان، به نظر می‌رسد حساسیت لازم در میان مسئولان مربوطه در استان وجود ندارد موتورهای پاکشتی نیز باید تابع قوانین تردد باشند؛ راننده باید به سن قانونی رسیده و دارای گواهینامه معتبر باشد. نادیده گرفتن این اصل، به معنای چشم‌پوشی از یک عامل اصلی تصادفات ناگوار و مرگبار است. نهادهای مسئول هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های لازم را به خانواده‌ها مبنی بر غیرقانونی و خطرناک بودن راندن این وسایل توسط کودکان ارائه نکرده‌اند و یا اصراری به برخورد با متخلفان نداشته‌اند. گرچه خانواده‌ها در خرید و در اختیار قرار دادن این وسایل مقصر اصلی‌اند، اما مقامات مسئول وظیفه دارند با وضع قوانین سختگیرانه و برخورد قاطع با رانندگان کودک، از وقوع فاجعه پیشگیری کنند.
برخوردی فراتر از یک تخلف ساده
مقابله با این “ناایمنی عمومی” نیازمند توجه ویژه مقامات انتظامی، امنیتی و قضایی استان است.راه‌اندازی کمپین‌های گسترده اطلاع‌رسانی برای آگاه‌سازی خانواده‌ها مبنی بر اینکه پاکشتی یک وسیله نقلیه خطرناک است، نه یک اسباب‌بازی،برخورد قاطع پلیس با هرگونه تردد موتورهای پاکشتی توسط افراد فاقد سن و صلاحیت قانونی در معابر عمومی، و توقیف وسیله برای مدت طولانی جهت بازدارندگی و طرح این مسئله به عنوان یک حوزه جدی و اساسی که می‌تواند منجر به صدمات جسمی و جانی شهروندان شود، و رسیدگی ویژه قضایی برای جلوگیری از تکرار فجایعی نظیر واقعه قشم و…ازجمله راهکارهایی است که می تواند حوادث اسف بار و مرگ آفرین اینگونه موتورها را کاهش دهد .