یادداشت مریم اکبرپور _ موضوع موتورهای شارژی در کیش، فرهنگ استفاده از آن و تصادفات جرحی این مدت، احساسات همه را به شدت جریحهدار کرد و البته باعث تصمیمهای غلط و هیجانیای مثل بستن سیم گاز موتورها روی سرعت ۲۰، که عملینشدنی و غیرقابل نظارت است، شد اما آنچه محرز است در تمام تصادفهای منجر […]
یادداشت مریم اکبرپور _ موضوع موتورهای شارژی در کیش، فرهنگ استفاده از آن و تصادفات جرحی این مدت، احساسات همه را به شدت جریحهدار کرد و البته باعث تصمیمهای غلط و هیجانیای مثل بستن سیم گاز موتورها روی سرعت ۲۰، که عملینشدنی و غیرقابل نظارت است، شد اما آنچه محرز است در تمام تصادفهای منجر به فوت این مدت، فارغ از مقصر بودن راکب موتور یا رانندهی ماشین در تمامی موارد، متاسفانه فوتشدگان فاقد کلاه ایمنی بودند و اگر این قانون را رعایت و از این وسیلهی در دسترس استفاده میکردند قطعا درصورت هر گونه اتفاقی، حداقل جان عزیزشان از دست نمیرفت و خانوادههایشان و مردم کیش را داغدار نمیکردند.
خطکشی و تعیین محل تردد موتور نیز اقدامی بود که چند روز اخیر در جهت مدیریت این بحران انجام شد که مانند هر طرح دیگری موافقان و مخالفان خود را دارد.
رانندگان تاکسی که بیشترین جمعیت وسایل نقلیه در کیش هستند، از جمله مخالفان این طرح بهشمار میروند، چنانچه مدیرعامل جامعه رانندگان با اشاره به اینکه ورود به خطکشی ممتد خلاف قوانین رانندگی است، آن را معضل! و خطرناک عنوان کرده است.
لزوم پارک خودروها در منتهیالیه سمت راست خیابان (محل خطکشی)، پیاده و سوار شدن مسافر در این مسیر و مواردی از این دست از جمله موانعی است که باعث خروج بعضا ناگهانی موتور و یا ایجاد سدی در برابر آن خواهد شد.
آنچه غیرقابل انکار است، ضرورت استفاده از این وسیله برای بسیاری از کیشوندان بوده که در جهت تامین معیشت خانواده و به عنوان وسیله ایاب و ذهاب محل کار خود از موتورشارژی استفاده میکنند و استفاده از این وسیله جزء لاینفک زندگیشان گشته و نبود آن مشکلات اقتصادی بسیاری را برایشان رقم خواهد زد.. قطعا پاک کردن صورتمسئله راهحل محسوب نشده و باید در جهت فرهنگسازی و استفادهی صحیح از آن قدم برداشت.
گرچه برگشتن تاکسیهای زرد به خطوط خود و کم کردن بار هزینهی حمل و نقل و ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصا مینیبوسها میتواند درصدی از این آمار بکاهد اما عدم تخصیص پلاک به موتورهای غیربومی (اجارهای) و ممانعت از کاسبی نجومی عدهای که منفعت مالیشان با قیمت جان انسانها آمیخته شده است، شاید مرهمی مهمتر در مقابله با رشد روزافزون تعداد موتورهای جزیره گردد.
آموزش، الزامی و تعیین نوع گواهینامه و شاید اجرای گواهینامهی سری الف-۱ که افراد بالای ۱۵سال را دربرمیگیرد و البته مدیریت کاهش دردسرهای دریافت آن نیز از دیگر عواملی است که میتواند به حل این بحران کمک کند.
درگیر کردن و جلب مشارکت مدارس با همافزایی والدین جهت آموزش و فرهنگسازی از یکطرف و اقدامات قاطع جهت ممانعت رفتوآمد دانشآموزان در مدارس و همچنین تولید و نمایش کلیپهای کوتاه مستند با محوریت نمایش وقایع دردناک تصادفات و مانند آن با موتور نیز از دیگر اقداماتی است که باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.
امیدواریم با قانونگذاری صحیح و سریع، نظارت اجرایی، محدود کردن واردات موتور، محدود کردن پلاکگذاری موتورها به افراد کیشوند و هر نفر یک موتور، توقیف بیمماشات موتورهای بدون پلاک یا با راکب بدون کلاه، تولید و انتشار محتواهای آموزشی و بازدارنده، تعیین گواهینامهی این موتورها و آموزش و اعطای گواهینامهی مذکور و جلب مشارکت آموزشپرورش، دیگر شاهد و شنوندهی هیچ خبر بدی در این حوزه نباشیم و فرهنگ ترافیک استفادهکنندگان از موتورهای شارژی نیز مانند گذشتهی جزیرهی زیبای کیش در کشور بدرخشد. پرداختن تکبعدی به موارد اینچنین ممکن نیست و جمیع مسئولین باید به راهکاری مشترک برسند.
- نویسنده : مریم اکبرپور
- منبع خبر : یادداشت سردبیر هفتهنامه دنیای کیش
Tuesday, 17 December , 2024