مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم و نهمین رئیس‌جمهور ایران، مسیری دشوار را در حوزه سیاست خارجی دارد. هر چند تیم سیاست خارجی او با اختلاف، قوی‌ترین تیم دولت او می‌توانند باشند اما باید توجه داشت که تجربه و حضور اسامی‌ بزرگ به خودی خود نمی‌تواند موفقیت در حوزه دیپلماسی را برای دولت چهاردهم […]

مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم و نهمین رئیس‌جمهور ایران، مسیری دشوار را در حوزه سیاست خارجی دارد. هر چند تیم سیاست خارجی او با اختلاف، قوی‌ترین تیم دولت او می‌توانند باشند اما باید توجه داشت که تجربه و حضور اسامی‌ بزرگ به خودی خود نمی‌تواند موفقیت در حوزه دیپلماسی را برای دولت چهاردهم تامین کند.
حدود یک دهه پس از توافق هسته‌‌ای که امیدها را برای بازگرداندن ایران به ارتباطات گسترده با جهان افزایش داد، ایرانی‌‌ها به طور گسترده با شرایط اقتصادی نامطلوب و تشدید تنش‌‌های منطقه‌‌ای مواجه هستند که نمونه‌ای از آن در حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل برای اولین بار متجلی شد. کلاف سردرگم برجام و مذاکرات هسته‌ای همانند چند سال گذشته یکی از چالش‌های اصلی پزشکیان در همین ابتدای کار خواهد بود. پزشکیان با صراحت تمام بارها اعلام کرده که درهای کشور را بر روی جهان خارج نخواهد بست. او خواهان مذاکره با غرب برای پی‌گیری رفع تحریم‌ها است. او وعده تعامل حسنه با جهان و ورود به بازار تجارت جهانی را به مردم ایران داده است. تیم سیاست خارجی پزشکیان نیز همان اشخاصی هستند که در دولت حسن روحانی مسئولیت مذاکره و امضای برجام را بر عهده داشتند. محمد جواد ظریف، سید عباس عراقچی، مجید تخت‌ روانچی، مهدی سنایی و… از جمله افراد صاحب نفوذ در تیم سیاست خارجی پزشکیان هستند که همه‌گی خواهان احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها می باشند. آن‌ها معتقدند گره مشکلات اقتصادی کشور گشوده نخواهد شد، مگر از طریق رفع تحریم‌ها. / محراب نجعی نژاد
مسعود پزشکیان و تیم همراه او برای احیای توافق هسته‌ای با سه مانع بزرگ مواجه هستند. مانع بزرگ اول در سطح داخلی است. در این زمینه قانون راهبردی مجلس در باب مذاکرات رسما می‌تواند مانعی بزرگ برای احیای توافق هسته‌ای باشد. بر اساس این قانون، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. همچنین، چنانچه کشورهای متعهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. این قانون به طور رسمی مسیر مذاکره و هر گونه توافق را برای دولت جدید دشوار می‌کند.
فارغ از تفاوت نگاه دو قطبی رقیب و نزدیکی آراء، اینک دکتر پزشکیان نماینده تمام آحاد ملت بزرگ ایران است. در شرایطی که منطقه خاورمیانه در بیم جنگ فراگیر به سر می برد و جامعه ایران از معضلاتی چندگانه و پیچیده رنج می برد، اقتصاد کشور متاثر از تحریم های گوناگون و تورم افسارگسیخته، به شدت آسیب پذیر و ضعیف شده، سفره های مردم بی رنگ و خاکستری شده، زیست در کشوری غنی از منابع خدادادی، از استانداردهای لازم برخوردار نیست و شکاف های فرهنگی و اجتماعی در حال گسترش است، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در سراشیبی نزول قرار گرفته است. انتخاب فرا قومیتی دکتر پزشکیان که بهره گیری از کارشناسان، متخصصین و نخبگان با هر نحله سیاسی را سرلوحه مدیریت کشور و تنها راه برون رفت از مشکلات گذشته و حال می داند، می‌تواند مسیری نو را برای آینده رقم زند.