مهدی اسماعیلی/دبیر خبر گذاری صدا و سیمای مرکز کیش ۲۷ ام اردیبهشت ماه روز روابط عمومی و ارتباطات صرفا یک نام در تقویم سالانه نیست بلکه یک سرفصل از علم وهنر و رفتار میباشد. روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات یک سازمان است که در راستای معرفی برند آن سازمان و رضایت مخاطبان آن فعالیت […]
مهدی اسماعیلی/دبیر خبر گذاری صدا و سیمای مرکز کیش
۲۷ ام اردیبهشت ماه روز روابط عمومی و ارتباطات صرفا یک نام در تقویم سالانه نیست بلکه یک سرفصل از علم وهنر و رفتار میباشد.
روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات یک سازمان است که در راستای معرفی برند آن سازمان و رضایت مخاطبان آن فعالیت میکند در حقیقت روابط عمومی مروج ارزشهای سازمانی و مرکز شنیدن صدای مخاطبان سازمان خود میباشد. برای شنیدن صدای مخاطب نیازمند هوش رفتاری و اخلاق است که فرایند ارتباط مشتریان آن سازمان را با خود سازمان فراهم مینماید و باعث حفظ و تداوم سازمان و مخاطبانش میشود. شغل روابط عمومی یکی از شغلهای پر استرس دنیا معرفی شده است زیرا مدیران روابط عمومی افراد متخصص در زمینه کنترل آسیبها هستند و باید در شرایط پر استرس توانایی تفکر و اقدام سریع را داشته باشند. همچنین بازوی مشاورهای برای گفتمان و دریافت نظرات موافق و مخالف نیز میباشند که در این راستا موجب تعالی پیشرفت و رشد سازمان خود میشوند که همان مسئولیت پذیری و پاسخگویی متعهدانه است.
ایجاد انرژی مثبت درون و برون سازمانی بدون تبلیغات سیاسی و تجاری و صداقت و رازداری و احترام از هنرهای شغل روابط عمومی میباشد.
نقل قولی از بیل گیتس بنیان گذار ماکرو سافت است که: “اگر به آخرین دلارم رسیده باشم آن را صرف روابط عمومی میکنم” این جمله اغراق آمیز بیان کننده این است که روابط عمومی برای موفقیت کسب و کار امری حیاتی و مهم است حتی در شرایط سخت اقتصادی و سرمایه گذاری روابط عمومی یک سازمان نه به عنوان یک هزینه بلکه به عنوان یک سرمایهگذار ارزشمند است که میتواند در بهبود شرایط اقتصادی و بازگشت سرمایه کمک باشد.تولید محتوا رسانهای، ارتباط با رسانهها و ذینفعان ، افزایش اعتماد عمومی، استفاده از کانال های ارتباطی مناسب و مدیریت بحران از موثرترین عملکردهای ارزشمند روابط عمومی در بازگشت سرمایه و حفظ یک سازمان است.
دکتر حمید نطقی از بنیانگذاران روابط عمومی در ایران بیان میکنند :” روابط عمومی از مدیریت جدا نیست و با آنچه که به عنوان چرخ پنجم ارابه به تنه برخی مؤسسات می چسبانند، فرق بسیار دارد”
متاسفانه امروزه در برخی از موسسات روابط عمومی واحدی پیوست شده به چارت ساختاری میباشد و اهمیت آن دیده نمیشود ولی دراصل روابط عمومی در خود مدیریت است نه جد ا از آن.
یک تیم قوی و متخصص روابط عمومی در چارت ساختار یک سازمان مدیرروابط عمومی، کارشناس رسانه، کارشناس محتوا، کارشناس رویداد، کارشناس شبکههای اجتماعی، کارشناس روابط عمومی داخلی، طراح و گرافیک و عکاس و فیلمبردار میباشند. یک واحد مستقل اداری است که ساعت کارکرد این تیم گاها ۲۴ ساعته میباشد. ابزارهای برقراری ارتباطات عمومی به دو دسته ابزار سنتی و ابزار دیجیتال دستهبندی میشوند ابزار سنتی مطبوعات و نشریات داخلی و محلی و سمینارها و سخنرانیها میباشند که بسیار موثر و نقش حیاتی را حتی در دنیای مدرن امروز دارند. و ابزار دیجیتال وب سایتها، بلاگها و رسانههای اجتماعی ، اینفو گرافیک و ویدیو مارکتینگ هستند. در نگاه اول ممکن است روابط عمومی با تبلیغات شبیه هم باشند اما تفاوت اساسی بین این دو واژه وجود دارد هرچند که این دو ابزار مکمل یکدیگرند اما شبیه هم نیستند تبلیغات از طریق رسانه، تلویزیون، رادیو، مجلات و بیلبوردها انجام میگیرد اما روابط عمومی فراتر از تبلیغات است.اگر بخواهیم علم وهنر روابط عمومی را بیان کنیم بحث گسترده ای خواهد شد با جزئیات بیشمار که وصف ناپذیر است. هدف این است که که این حرفه را در جایگاه خودش به خوبی معرفی نمائیم و با توجه به ارتباطات و انجام بهینه فعالیتها و عملکردهای مربوطه از آسیب رساندن به سازمان مربوطه و ایجاد بحرانها کاسته و شفافیت و صداقت را در هدایت مسیر سازمان ایجاد نماییم.
گرامیداشت این روز در کنار درک فعالیت وعملکردها ی هنرروابط عمومی از آرزوهای فعالان این حوزه میباشد.
Tuesday, 17 June , 2025