مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت یکسالگی حضور خود در راس این سازمان در یک نشست صمیمی با خبرنگاران به بهانه ۳۶۵ روز حضور خدمت خود؛ گزارشی از عملکرد یکساله و برنامه های بلندمدت خود و میزان اجرای این برنامه را ارائه کرد. به گزارش بشارت کیش، رحیم سرهنگی در خصوص چالش واگذاری کیش […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت یکسالگی حضور خود در راس این سازمان در یک نشست صمیمی با خبرنگاران به بهانه ۳۶۵ روز حضور خدمت خود؛ گزارشی از عملکرد یکساله و برنامه های بلندمدت خود و میزان اجرای این برنامه را ارائه کرد.
به گزارش بشارت کیش، رحیم سرهنگی در خصوص چالش واگذاری کیش ایر و کمبود پروازها به جزیره گفت: تقریبا از سال ۱۳۹۵ “کیش ایر” هم مانند بسیاری از ایرلاین ها در لیست واگذاری‌ها به بخش خصوصی قرار گرفت و تنها “ایران ایر” دولتی باقی ماند به این دلیل که دولت باید خود یک ایرلاین داشته باشد. ولی حالا دوباره در اقدامی نادرست کیش ایر را در لیست واگذاری‌ها قرار داده اند که واگذاری آن تا به امروز به تعویق افتاده است. سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی دوباره بحث واگذاری کیش ایر را مطرح کرد که نشست‌های متعددی با مسئولان این سازمان جهت تغییر روند واگذاری داشتیم.
وی افزود: سازمان منطقه آزاد کیش دو طرح را برای موضوع واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی طراحی کرد. یک اینکه سعی کردیم موضوع واگذاری را به تعویق بیندازیم. سال گذشته در نشستی که با رییس جمهور شهید داشتیم گفتم شاید دوستان خصوصی‌سازی بخواهند واگذاری کیش ایر را انجام دهند که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس اقدام درستی نیست و ایشان با تایید این موضوع به مسئولان ابلاغ کردند به سازمان خصوصی‌سازی بگویید موضوع واگذاری کیش ایر به تعویق بیفتد که دستور رئیس جمهور هم اجرایی شد. ولی سازمان خصوصی سازی همچنان به دنبال اجرای این مهم اسن زیرا یکی از وظایف این سازمان است که مواردی که در لیست واگذاری هستند به درستی واگذار شود.
سرهنگی بیان داشت: برنامه اول سازمان منطقه آزاد کیش این بود که مسئولانی مثل سران قوا، شورای عالی امنیت ملی و …را متقاعد کنیم کیش، بواسطه جزیره بودن و فاصله داشتن از سواحل جنوبی متفاوت است. کیش وسط آب است و مهمترین موضوع زیرساختی آن، حمل و نقل هوایی است. یعنی هیچ نقطه دیگری از کشور اینچنین نیست. مثلا سیستم حمل و نقل قشم به سرزمین اصلی بواسطه نزدیکی به ساحل بندرعباس و همچنین احداث پل خلیج فارس چندان مشکلی ندارد اما تنها نقطه ای از کشور که حمل و نقل هوایی مهمترین ارتباط آن با سرزمین اصلی است، کیش است و باید یک خط هوایی مستقل داشته باشد. تلاش کردیم این ضرورت حیاتی کیش را برای مسئولان تبیین کنیم.وی افزود: مسیر دومی که در پیش گرفتیم این بود که اگر خصوصی سازی کیش ایر اجباری شد و نتوانستیم مسیر آن را تغییر دهیم، با جذب سرمایه گذاران مختلف خصوصا سرمایه گذاران بومی “ کیش ایر” را در کیش نگه داریم و آنها سهامدار این شرکت شوند. این دو برنامه را همزمان جلو بردیم، یعنی جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران برای خرید کیش ایر از یکسو و مذاکرات با دولت برای متوقف ساختم خصوصی سازی کیش ایر از سوی دیگر را ثیش بردیم. در‌مجموع معتقدیم بر اساس تحلیل های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و پدافندی کیش ایر باید در مالکیت کیش بماند.مدیرعامل سازمان منطقه ازاد کیش گفت: با همه این اوصاف باز اگر قرار شد کیش ایر واگذار شود باید پیگیری کنیم تا طبق قانون، پول حاصل از خصوصی سازی آن به سازمان منطقه ازاد کیش برگردد. یعنی اگر قیمت کیش ایر ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار باشد، درآمد فروشش به حساب سازمان منطقه آزاد کیش واریز شود و آنگاه با طی مردن مراحل قانونی چند هواپیما برای کیش خریداری شود و به شرکت های مختلف جهت خدمات دهی به کیش اجاره داده شود.رحیم سرهنگی بیان داشت: هرچند ایجاد زیرساخت های حمل و نقل استاندارد و با کیفیت نقش مهمی در توسعه گردشگری کیش دارد ولی اگر سایر زیرساختهای گردشگری ارتقا نیابد و تبلیغات موثر صورت نگیرد، گردشگر جذب کیش نمی شود و ده ها پرواز روزانه هم‌به کیش گذاشته شود خالی می آیند و می روند. بنابراین لازم است تمامی بخش های مرتبط با گردشگری در کیش با برنامه ها و رویدادهای مختلف گردشگران را به کیش جذب کنند و تنها با داشتن خط هوایی پرظرفیت نمی توان گردشگری کیش را رونق داد. تحریک تقاضا برای سفر به کیش باید در کنار توسعه ایرلاین های کیش باشد.
وی افزود: قرار بود همزمان با جشنواره گردشگری کیش، کمپین های تبلیغاتی سفر به کیش هم برپا شوند که متاسفانه حادثه شهادت رئیس جمهور فضا را عوض کرد و امکان آن نبود. همراهی ایرلاین ها و متولیان گردشگری کیش برای راه اندازی کمپین های جذب گردشگر الزامی است، تجربه ای که در نوروز امسال با مذاکرات با مدیرعامل های ایرلاین های کشور و تعیین مشوق هایی باعث شد شاهد نوروزی پررونق برای کیش باشیم.یکی از مشکلاتی که تاثیر زیادی در کاهش پروازها به کیش داشت، ممنوع کردن پروازهای چارتری بود که بیشترین تاثیر را بر گردشگری کیش گذاشت. برای نوروز امسال به ایرلاین ها اعلام کردیم خدمات فرودگاهی برای هر پروازی که بیشتر از تعداد پروازهای نوروز قبل انجام شود، رایگان خواهد بود و هزینه آن را سازمان منطقه آزاد کیش می پردازد. این مشوق تاثیر زیادی در افزایش پروازها به کیش داشت. مشوق دیگری در قالب کمپین “بزن بریم کیش” برای آژانس های مسافرتی در نظر گرفته شد که به تعداد مسافر و تور گردشگری که به مقصد کیش برنامه ریزی می کنند، مشوق دریافت کنند. در این زمینه بخش خصوصی کیش همکاری فوق العاده ای داشت و سازمان هم همراهی کرد. در چند مقطع زمانی خاص بازارهای کیش تخفیف های ۳۰ تا ۴۰ درصدی گذاشتند یا کلوپ های غواصی مقاطعی تخفیف های ویژه گذاشتند که تاثیر زیادی در جذب گردشگران به جزیره داشت.

تلاش برای معافیت کیش از مالیات بر ارزش افزوده
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: در مورد مالیات بر ارزش افزوده خیلی تلاش کردیم تا جزیره کیش به دلیل شرایطی که دارد معاف شود. سه تا شرط باید تحقق پیدا می‌کرد تا کالاهای صادراتی از سرزمین اصلی، یعنی کالاهایی که از سرزمین اصلی به کیش می‌آیند، مشمول این قانون نشوند. این سه شرط در ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. یکی اینکه منطقه معاف از مالیات ارزش افزوده باید محصور باشد، دو پوشش جمعیتی نداشته باشد و شرط سوم این است که صادرات کالاها و خدمـات از قلمرو گمرکی سرزمیـن اصلی به مناطق آزاد تجاری‌- صنعتی خارج از نقاط جمعیتی که دارای تراز تجاری مثبت باشند، در صورتی که محصور بودن آنها به صورت سالانه به تأیید گمرک جمهوری اسلامی ایران برسد، مشمول معافیت خواهد بود.وی افزود: کیش شرط محصور بودن را به لطف آب پیرامونش دارد. شرط پوشش جمعیتی را مشمول کیش نمی دانستند چون جمعیت ساکن دارد در حالی که در یک منطقه صنعتی جمعیت کاری صبح به محل کار می روند و عصر به خانه های خود خارج از منطقه برمی گردند. برای این شرط دو استدلال در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کردیم که مورد موافقت هم قرار گرفت که امیدوار هستیم دوباره سازمان امور مالیاتی با آن مخالفت نکند. یکی از استدلالها این بود که کیش در ابتدا پوشش حمعیتی تداشته و پس از منطقه آزاد شدن، دارای جمعیت ساکن شده است. استدلال دوم هم این بود که پوشش جمعیتی کیش همگی فعال اقتصادی هستند و با یک شهر یا روستایی که ساکنین متنوع دارد فرق می کند. ضمنا گردشگری، صنعت غالب کیش است که نوع فعالیت ساکنین آن، خدماتی است و تولیدی نیست که فعالان آن روزها تولید کنند و شب ها به خانه بروند. در واقع فرق فعالیت نیروی خدمات دهنده با تولیدکننده این است که نیروی خدمات دهنده باید در محل خدمات خود ساکن باشد زیرا کالای حاصل از تولید به انبار می رود و نیروی تولیدکننده پس از انجام کار از محل تولید خارج می شود اما خدمات در لحظه باید ارائه شود و مصرف می شود.
اثبات تراز تجاری کیش هم کمی سخت بود. چون صادرات کیش فقط کالا نیست و بنا بر مصوبه وزارت گردشگری، حضور گردشگران خارجی در کیش هم صادرات محسوب می شود که سال گذشته کیش درآمد خوبی در این زمینه با جذب توریست از عراق، عمان و دبی داشت. از طرف دیگر شرکت هایی در کیش به سکوهای نفتی منطقه که بعضا اغلب نیروهایشان خارجی است خدمات دلاری می دهند. با این استدلال ها خوشبختانه توانستیم نسبت به معافیت کیش از مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس موافقت بگیریم. امیدواریم مجلس جدید هم در ادامه راه مجلس قبلی راه معافیت کیش از مالیات بر ارزش افزوده را هموار کند. این معافیت می تواند یک خبر خوب و مشوقی موثر برای توسعه سرمایه گذاری کیش باشد.
رحیم سرهنگی پیرامون مشکلات تامین آب و برق کیش گفت: کیش با مشکلات زیرساختی در تامین آب و برق مواجه است. خوشبختانه با موافقت هیات وزیران، اصل مالکیت شرکت آب و برق کیش به سازمان منطقه آزاد واگذار شده که امیدواریم سازمان در کنار بخش خصوصی بتوانند زیرساخت های برق و آب کیش را توسعه دهند. وی بیان داشت: در مورد بحث تامین مسکن و اجاره خانه ها متاسفانه یک معضل سراسری در کشور است. طرح‌های مختلفی در سال‌های قبل برای تامین مسکن در کیش اجرا شده، مثلا به رانندگان تاکسی یا سازمان های دیگر زمین بدهیم و وام بانکی تا خانه بسازند. البته طرح های ملی مسکن در کیش چندان شاید اجرایی نباشد زیرا پیش شرط این طرح ها واگذاری زمین رایگان به مردم است. در خصوص تامین مسکن و اجاره مناسب در کیش طرح هایی چون مسکن سایه‌سار و مسکن اجاره‌ای را در نظر داریم و تامین مالی آنها را هم سازمان انجام می دهد. ۲ تا ۳ عزار مسکن باید ساخته شود و میان نهادها و بخش های مختلف توزیع شود. یک شزکت حرفه ای اجاره دهنده و نگهدارنده هم بر امور این ساختمان ها نظارت کند.