وضعیت اسفناک جایگاه‌های سوخت در جزیره کیش به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کیشوندان و گردشگران تبدیل شده است؛ معضلاتی نظیر خرابی مکرر نازل‌ها، غیرفعال بودن برخی جایگاه‌ها، محدودیت‌های سهمیه سوخت و حتی کیفیت نامناسب خدمات و برخورد پرسنل، نه تنها تجربه سفر را از دیدگاه مسافران مخدوش می‌کند، بلکه به سرعت در حال تضعیف نقش […]

وضعیت اسفناک جایگاه‌های سوخت در جزیره کیش به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کیشوندان و گردشگران تبدیل شده است؛ معضلاتی نظیر خرابی مکرر نازل‌ها، غیرفعال بودن برخی جایگاه‌ها، محدودیت‌های سهمیه سوخت و حتی کیفیت نامناسب خدمات و برخورد پرسنل، نه تنها تجربه سفر را از دیدگاه مسافران مخدوش می‌کند، بلکه به سرعت در حال تضعیف نقش مسوولیت های اجتماعی است.

به گزارش رویکرد کیش،گزارش‌های میدانی و مطالبات مردمی نشان می‌دهد که مراجعه به جایگاه‌های سوخت در کیش، به جای یک فرایند ساده، به یک چالش زمان‌بر و طاقت‌فرسا مبدل شده است. رانندگان خودروهای اجاره‌ای و حمل‌ونقل عمومی در صف‌های طولانی سوخت‌گیری معطل می‌مانند. این وضعیت به خصوص برای گردشگرانی که با خودروی شخصی و از مسیر دریایی وارد جزیره می‌شوند به طور حتم ذهنتی که از قبل کیش داشتند؛ شرایط موجود خاطره‌ای منفی در ذهن آن‌ها به ثبت خواهد رساند.

کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری معتقدند که در شرایط کنونی، کیش باید تمام تمرکز خود را بر ارائه خدمات مطلوب و ایده‌آل برای جذب و ترغیب عموم مردم برای سفری راحت و ارزان متمرکز کند، این نقایص در زیرساخت‌های حیاتی مانند خرابی جایگاه‌های سوخت، دقیقاً عکس عمل کرده و به عنوان یک سوءتبلیغ برای منطقه آزاد کیش عمل می‌کند.

این وضعیت، تناقض جدی نسبت به وعده‌های پیشین مسئولان دارد، از جمله تأکید رضا مسرور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویزه اقتصادی  بر “خاص” بودن جزیره کیش و لزوم تسهیل تردد مسافران، افزایش داده است؛ چراکه با وجود این حساسیت و تاکید بر خاص بودن کیش، مشکلات سهمیه و نازل‌های غیرفعال همچنان پابرجاست.

نبود نظارت مؤثر و پاسخگویی شفاف از سوی متولیان امر، به پیچیدگی این بحران افزوده است. در حالی که کیش تنها سه جایگاه سوخت فعال دارد، خرابی مداوم نازل‌ها و عدم تخصیص سهمیه کافی برای منطقه‌ای با اقلیم گرمسیری که نیاز به مصرف سوخت بیشتر برای استفاده از سیستم‌های سرمایشی خودروها دارد، نشان از یک نقص سیستمی عمیق است.

برای برون‌رفت از این وضعیت ضروری است که مسئولان مربوطه تدابیر جامع و فوری اتخاذ کنند. این تدابیر باید شامل بازنگری جدی در سیاست‌های سهمیه‌بندی سوخت، سرمایه‌گذاری در تعمیر و نگهداری نازل‌ها و تجهیزات، آموزش حرفه‌ای پرسنل و ایجاد شرایط مناسب برای پاسخگویی سریع به شکایات مردمی باشد.

در نهایت، با استفاده از شاخص‌های ارزیابی حرفه‌ای و پرهیز از رویکردهای سلیقه‌ای، می‌توان اطمینان حاصل کرد که کیش بار دیگر به عنوان مقصدی ایده‌آل با خدماتی بی‌نقص در خاطره گردشگران ثبت شود و جایگاه واقعی خود را در صنعت گردشگری کشور بازیابد.