نسترن مجبوری/مدیر روابط عمومی تله کیش روابط عمومیها و رسانهها دو عنصر کلیدی در نظام اطلاعرسانی و ارتباطات سازمانی و اجتماعی هستند. روابط عمومی (Public Relations) وظیفه برقراری ارتباط دوسویه میان سازمان و مخاطبانش را دارد. هدف آن ایجاد تصویر مثبت از سازمان، پاسخ به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان، مدیریت بحران و افزایش تعامل با جامعه […]
نسترن مجبوری/مدیر روابط عمومی تله کیش
روابط عمومیها و رسانهها دو عنصر کلیدی در نظام اطلاعرسانی و ارتباطات سازمانی و اجتماعی هستند.
روابط عمومی (Public Relations) وظیفه برقراری ارتباط دوسویه میان سازمان و مخاطبانش را دارد. هدف آن ایجاد تصویر مثبت از سازمان، پاسخ به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان، مدیریت بحران و افزایش تعامل با جامعه است. تولید محتوای خبری، گزارشها، اطلاعیهها و سخنرانیها، برگزاری نشستهای خبری و کنفرانسهای مطبوعاتی، نظارت بر افکار عمومی، مدیریت شبکههای اجتماعی و ارتباط با رسانهها و پاسخگویی به مخاطبان و مدیریت شکایات از مهمترین وظایف کلیدی روابط عمومی در هر سازمان و نهادی است.
رابطه روابط عمومی و رسانه:
روابط عمومیها برای انتشار پیامها و محتواهای خود به رسانهها نیاز دارند، و رسانهها نیز برای تولید محتوا به اطلاعاتی که روابط عمومیها فراهم میکنند، وابستهاند. این رابطه باید بر پایه اعتماد، شفافیت و صداقت باشد. گاهی رسانهها به دنبال نقد و افشاگریاند، در حالی که روابط عمومیها به دنبال حفظ وجهه سازمان خود هستند. برخی از رسانهها نیز ممکن است پیامهای روابط عمومی را تغییر و یا براساس سیاست های رسانه ای خود منتشر کنند.
روابط عمومیها نقش بسیار مهمی در اطلاعرسانی رسانه ملی (صدا و سیما) دارند. این نقش هم به نفع سازمانهاست، هم به نفع رسانه ملی و در نهایت، به نفع مردم.
تامین محتوا برای رسانه ملی: روابط عمومی سازمانها با تولید محتواهای خبری، گزارشی، تصویری یا تحلیلی، خوراک اطلاعاتی مناسبی برای رسانه ملی فراهم میکنند. این محتواها میتوانند شامل: گزارش عملکرد سازمان، اطلاعرسانی درباره خدمات یا تغییرات جدید، اطلاعیههای عمومی یا هشدارهای فوری (مثل بحرانها) و دستاوردها و نوآوریها آن نهاد و سازمان باشد.
ایجاد دسترسی رسانه ملی به منابع رسمی:
روابط عمومیها مسیر ارتباط خبرنگاران و عوامل رسانه ملی با مدیران یا کارشناسان سازمانی را تسهیل میکنند. این کار باعث میشود رسانه به منابع موثق و دقیق دسترسی داشته باشد و اطلاعات قابلاعتماد منتشر کند.
تقویت دیپلماسی رسانهای با کشورهای همسایه؛ در برخی مناطق آزاد مانند ماکو، انزلی یا چابهار که همجوار کشورهای دیگر هستند، روابط عمومیها در تعامل رسانهای فرامرزی نیز نقش دارند و پیامهای منطقه را از طریق رسانههای بینالمللی منتقل میکنند.
روابط عمومیها در مناطق آزاد، با ایفای نقش فعال در اطلاعرسانی، معرفی مزیتهای منطقه، مدیریت افکار عمومی و همکاری مؤثر با رسانه ملی، میتوانند به تقویت برند (ویژند) منطقه و توسعه پایدار کمک کنند. به شرطی که منابع انسانی توانمند، بودجه کافی و استراتژی رسانهای منسجم در اختیار داشته باشند.
۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد.
Tuesday, 17 June , 2025